Kadir gecesi ne zaman bitiyor? Kadir gecesi ne zaman son bulur- kaç gün sürer

Kadir gecesi ne zaman bitiyor? Ramazan ayının en özel gecesi olan Kadir gecesi bugün milyonlarca Müslüman tarafından kutlanıyor. Kadir gecesinin ne zaman başlayıp ne zaman sona erdiği pek çok kişi tarafından merak ediliyor. Kadir gecesinin ne zaman başlayıp ne zaman bittiği haberimizin devamında sizlerle.


Kadir gecesi ne zaman bitiyor? Kadir gecesi ne zaman son bulur- kaç gün sürer

Kadir gecesinin ne zaman başlayıp ne zaman sona erdiği pek çok kişi tarafından merak ediliyor. Kadir gecesi, mübarek ve önemli bir gecedir. Kur'an'ın nassıyla ramazan ayının içindedir.

Bu soru birkaç ihtimali içermektedir:

1- Kadir gecesinin çokluğundan maksat halkın bildiği şey olan bir yıl içinde ki 19, 21 ve 23. gecelerin (18, 20 ve 22. günlerini bir sonraki güne bağlayan geceler) kadir gecesi olması.

2- Kadir gecesinin çokluğundan maksat Resulullah (s.a.a)'in zamanında olan ve ondan (s.a.a) sonra da tekrar eden gece olması.

3- Kadir gecesinin çokluğundan maksat, Müslümanların yaşadığı şehirlerin ufuklarının farklı olması nedeniyle her bölgenin kendisine ait bir kadir gecesinin olması.

 

Birinci ihtimal doğru değildir. Kur'an'ın nazil olduğu ve işlerin takdir edildiği gece bir geceden ibarettir. Allah-u Teala buyuruyor: 'Biz onu kadir gecesinde nazil ettik.' Ayette 'kadir gecelerinde' (çoğul olarak) değil, kadir gecesinde nazil ettik diye buyuruyor.

 

İkinci ihtimal için demek gerekir ki, Kur'an'ın ayetleri ve rivayetler, kadir gecesinin yalnızca Resulullah (s.a.a)'in zamanına ve Kur'an-ı Kerim'in nüzulüyle sınırlı olmadığını ortaya koymaktadır. Kadir gecesi her yıl tekrarlanan bir gecedir. Tıpkı her yıl tekrarlanan kurban bayramı gibi. Zira Kur'an buyuruyor: 'Melekler ve Ruh o gece yere inerler.' Yine 'O gecede ayrılır, takdir edilir her hükmolunan iş.' diye buyurmaktadır. Bu iki ayette 'iner' ve 'ayrılır' yüklemleri muzari (geniş zaman) fiili şeklinde gelmiştir. Bu da devamlılığı gerektirir.

Rivayetlerde de şöyle buyruluyor: 'Kadir gecesi her yılda gerçekleşir ve bu gecede bir yılın işleri nazil olur.'

 

Üçüncü ihtimale gelince, ufukların farklılığı kadir gecesinin çokluğuna neden olmazlar. O bir tek gecedir. Ancak müslümanlar ramazan ayının ilk gününün akşamını belirlemek için ihmalkâr davranmasalar, bu konuda şer'i görevlerini yerine getirseler ve kadir gecesi ihtimali verilen geceler ihya edilirse hatta o gece kadir gecesi olmasa bile kesinlikle Allah'ın lütfünden faydalanırlar. Tabi meleklerin Allah’ın yeryüzündeki hüccetine nazil olması gibi kadir gecesine ait olan bazı olaylar gerçek kadir gecesinde gerçekleşir.

 

Rivayetlerden, kadir gecesinin gündüzünün de gecesi gibi faziletli olduğu anlaşılmaktadır. Ama işlerin takdiri, meleklerin nazil olması kadir gecesinde gerçekleşir. Kur'an buyuruyor: 'O gece melekler ve Ruh, takdir edilen her iş için Rabbinin izniyle inerler.'

 

Ayrıntılı Cevap

Cevaba geçmeden önce soruyu açmak gerekir. Yani soruyu soran kişi çokluktan neyi kastediyor? Bu soru hakkında birkaç ihtimal olabilir. Acaba kadir gecesi Ramazan ayının özel amelleri olan 19, 21 ve 23. geceleri mi (yani18, 20 ve 22. günlerin geceleri), yoksa bu gecelerden yalnız biri midir? Acaba kadir gecesi bir kere o da Resulullah (s.a.a)'in zamanında mı gerçekleşti yoksa birçok kereler tekrarlandı mı? Eğer birçok kere tekrarlanmışsa bu tekrar Resulullah (s.a.a)'in zamanında mı oldu yoksa Ondan (s.a.a) sonra da gerçekleşir mi? Ve acaba Müslümanların yaşadığı şehirlerin ufuklarının farklı olması ve kameri ayların ilk gününün farklı olması kadir gecelerinin de farklı olmasına mı neden olur mu? Yani bir ülkede ramazan ayının başlangıcı örneğin salı günü ise, bir başka ülkede çarşamba günü oluyor ve sonuçta ayın son on günün geceleri de bu iki ülkede fark ediyor. Bu durumda ayın 23. gecesi (22. günün gecesi) bazı ülkelerde bir gün erken olacaktır. Dolayısıyla kadir gecesi belli bir gece olmayacaktır. Böylece her birinin kendi kadir gecesi olacak ve kadir geceleri çoğalacaktır.

 

Birinci ihtimalin cevabı: Kur'an'ın nassıyla kadir gecesi Ramazan ayındadır[1] ve bir geceden de fazla değildir. Çünkü Allah-u Teala: 'Şüphe yok ki biz onu kadir gecesinde indirdik.'[2] diye buyuruyor, kadir gecelerinde (çoğul) diye değil. Fakat çeşitli nedenlerden dolayı o gecenin hangi gece olduğu bize açıklanmamıştır.[3] 19, 21 ve 23. gecelerden (18, 20 ve 22. Günlerini sonraki güne bağlayan geceler) yalnız biri kadir gecesi olduğu için kadir gecesi derk edilebilsin diye bu gecelerde uyumamak tavsiye edilmiştir.[4] Rivayetlerde üç gece belirlenmişse[5] bunun nedeni kulların işini kolaylaştırmak içindir (yani son on gece yerine üç geceden biri olduğu açıklanmıştır. M.)

 

İkinci ihtimalin cevabı: Kur'an-ı Kerim ve Ehl-i Beyt (a.s)'a göre kadir gecesi Resulullah (s.a.a)'in zamanında vardı ve aynı şekilde devam etmektedir.

 

'O gece melekler ve Ruh, takdir edilen her iş için Rabbinin izniyle inerler.'[6] Ayetindeki 'inerler' yüklemi muzari fiili (geniş zaman) olup melekler ve Ruhun devamlı kadir gecesinde indiklerini bildirmektedir.

 

Yine kadir gecesi hakkında olan Duhan suresinin: 'O gecede ayrılır, takdir edilir her hükmolunan şey.' 4. ayetinde ki 'ayrılır' yüklemi muzari (geniş zaman) olarak gelmiş ve muzari Arapçada o fiilin devamlı ve sürekli gerçekleştiğini gösterir. Ehl-i Beyt (a.s.)'dan gelen rivayetler de bu konuyu vurgulamaktadır. İmam Muhammed Taki (a.s) buyuruyor: 'Ali (a.s), İbn-i Abbas'a şöyle buyurdu: 'Kadir gecesi her yılda vardır. Bu gecede bir yılın işleri nazil olur.'[8] Resul-u Ekrem (s.a.a), Ebuzer (r.a)'in kadir gecesi hakkında sorduğu soruya şöyle cevap buyurdular: 'Bu gece kıyamete kadar vardır.'

 

Ehl-i Sünnet alimleri de kadir gecesinin aynı şekilde devam ettiği görüşündedirler.

 

Üçüncü ihtimalin cevabına geçmeden önce belirtmek gerekir ki, kadir gecesinin İslam kültüründe kendisine özgü özelliklerinden dolayı büyük bir önemi vardır. O geceyi ihya etmek ve ona önem vermek hakkında birçok rivayet nakledilmiştir.

Örneğin Seyid b.Tavus 'İkbal' adlı değerli eserinde Resulullah'ın (s.a.a)'in şöyle buyurduğunu rivayet eder: 'Musa (a.s) dedi ki: 'İlahi, sana yakın olmayı istiyorum.' Allah-u Teala buyurdu: 'Benim yakınlığım kadir gecesinde uyanık kalanlaradır.' Arz etti: 'İlahi rahmetini istiyorum.' Buyurdu: 'Benim rahmetim, kadir gecesi fakirlere rahmedenleredir.' Arz etti: 'Allahım! Kurtuluş istiyorum, ateşten kurtuluş.' Buyurdu: 'Bu, kadir gecesinde istiğfar edenler içindir.' Arz etti: 'Allahım! Rızanı istiyorum.' Buyurdu: 'Benim rızam, kadir gecesi iki rekat namaz kılan içindir.'[11]

Kadir gecesinin özelliklerinden biri Kur'an'ın tefsirinin, meleklerin ve Ruh'un Allah'ın velisine nazil olmasıdır. Bu gecenin ibadetinin bin ayın ibadetinden üstün olması,[12] bir yılın işlerinin takdir edilmesi de kadir gecesine özgüdür.[13]

 

Ancak buradaki asıl soru şudur: Şehirlerin ufuklarının farklı olmasından dolayı bütün bu özellikler değişik şehirlerde yaşayanlar için tekrarlanır mı?

 

Kur'an'ın nassı ve rivayetlerin zahiri kadir gecesinin bir geceden fazla olmadığını, Veliyullah ve Masum İmam (a.s) ait olan şeylerin belli bir gecede gerçekleştiğini göstermektedir. Yani meleklerin Allah’ın yeryüzündeki hüccetine (Peygamber veya masum imam’a) nazil olması ve işlerin takdir edilmesi belirlenmiş bir gecede gerçekleşmektedir.

 

Allah-u Teala buyuruyor: 'O gece melekler ve Ruh… inerler.' Kur'an'ın nüzulu da bu gecededir: 'Şüphe yok ki biz onu kadir gecesinde indirdik.'

 

Ve rivayette şöyle gelmiştir: 'Bu gecede bir yılın işleri nazil olur.'

 

Kadir gecesi için söylenen bütün faziletlerin derk etmek için insanın vazifesine amel etmesi yeterli olabilir. Yani Ramazan ayının ilk günü delillerle sabit olursa kadir gecesi de belli olacaktır. Tabi bu geceyi ihya etmek, amellerini yerine getirmek kesinlikle karşılıksız kalmayacaktır ve Kadir gecesini ihya edenlerin sevabını alacakları ümit edilir; hatta o gece kadir gecesi olmasa bile.[18] Elbette ramazan ayının son on gecesinin ihya edilmesi tavsiye edilmiştir. Bu İslami sünnetin nedeni, kadir gecesini derk ettiğimizden emin olmamız içindir.   

 

Acaba, kadir gecesinin gündüzü de gecesi gibi aynı fazilete sahip midir? Her ne kadar meleklerin Allah'ın yeryüzündeki velisine nüzulü gibi olaylar kadir gecesinde gerçekleşse de kadir gecesinin gündüzü de gecesi gibi değer ve fazilete sahiptir.

 

Merhum Şeyh Abbas Kummi mübarek ramazan ayının 23. günün amelleri bölümünde şöyle buyuruyor: 'Bu gecelerin gündüzlerinin de hürmeti tutulmalıdır. İbadet ve dua edilmeli, Kur'an okunmalıdır. Zira muteber hadislerde kadir gecesinin gündüzünün de gecesi gibi faziletli olduğu belirtilmiştir

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.